Cowbird
'De mooiste plek op aarde om verhalen te vertellen.' En ook: 'De gratis bibliotheek van menselijke ervaringen.' Cowbird stelt zichzelf in ieder geval geen bescheiden doelen. Het platform biedt zijn gebruikers - 'citizens' - de mogelijkheid hun verhalen te vertellen, uit het leven gegrepen. Meestal met een vaste vorm: één foto, begeleid door een niet al te lange tekst – al zijn er uitzonderingen als audioverhalen en beeldessays. De verhalen zijn doorzoekbaar op de steden en landen waar ze zich afspelen, op de 'rollen' die mensen er in hebben ('Boyfriend', 'Free Spirit', 'Lover of Life') en op inhoudelijke tags, en worden bovendien gegroepeerd in 'Sagas' zoals 'First Loves', 'Working' en 'Occupy'. De site is een initiatief van kunstenaars en informaticus Jonathan Harris, met het oogpunt om uit grote hoeveelheden data nieuwe vormen van narratief te destilleren en de gebruikers de kans te bieden zichzelf te uiten in diepgaandere, meer blijvende verhalen dan op Facebook gebeurt: verhalen die ook over vijftig jaar nog hun waarde zullen hebben. En die naam? "Langzaam als een koe, snel als een vogel."