Motherland or Death
Met hart en ziel zijn ze verknocht aan hun moederland, maar de omstandigheden vervloeken ze: Cubanen, die in de onttakelende socialistische staat de eindjes met moeite aan elkaar knopen. Verschillende families en individuen worden gevolgd in hun dagelijkse, keiharde strijd om bestaan: een moeder die de vijftiende verjaardag van haar dochter en nichtje voorbereidt en filosofeert dat vijftien toch echt nog te jong is om jezelf te prostitueren. Twee oudere vrouwen die met hun bonnen en de opbrengst van straatverkoop net genoeg verdienen om niet te verhongeren. Een schoenmaker/dansinstructeur die trots de foto's van zijn buitenlandse scharrels laat zien. Een eenbenige danser, die zichzelf als voorbeeld ziet voor iedereen die zich beperkt voelt en toch iets wil bereiken. Een muzikant uit het orkest dat de dansavonden begeleidt waar oudere, Westerse dames zich jong en aantrekkelijk voelen in de armen van een jonge danser. In voice-over klinken de verhalen van deze gewone Cubanen, terwijl de camera op de straten van Havana is gericht, waar geliefden elkaar omhelzen, er een gevecht uitbreekt, regen de buitengehangen was doordrenkt en een eenzame jogger overspoeld wordt door een golf die breekt op de boulevard. En natuurlijk is er altijd en overal muziek.