L'Ordre
Raimondakis is een oude Griek die het grootste deel van zijn leven in de leprozenkolonie Spinalonga, op een eiland ten noorden van Kreta, heeft doorgebracht. l'ordre vertelt zijn verhaal en dat van zijn vele lotgenoten. Ook schetst de film een beeld van de geschiedenis van de maatschappelijke positie van lepralijders in heden en verleden. Eens werden zij in koloni‰n ge‹soleerd en als uitgestotenen behandeld. Vandaag de dag worden zij meestal behandeld in moderne verpleeginrichtingen. Lepra is voor veel mensen nog steeds een van de meest angstaanjagende ziekten. De stigmata van het ziekteproces dragen daar zeker toe bij. In l'ordre is het verloop van de ziekte op nietsontziende wijze vastgelegd. Mede daardoor is het ook een film geworden over de vraag hoe een maatschappij met het verschijnsel ziekte in het algemeen omgaat.