A procura de Xose
In A PROCURA DE XOSE doet de Portugese filmmaakster Sara Miranda verslag van de miraculeuze hereniging van broer Paolo en zus Parmune, die tijdens de antikoloniale oorlogen in Mozambique van elkaar gescheiden werden. Paolo werd door zijn moeder, in de hoop op een betere toekomst voor haar zoon, overgedragen aan de Portugese legermacht. Daar vond hij in Mario Cornelio een ware beschermheer. Cornelio nam hem na de oorlog mee naar Portugal, waar hij in staat werd gesteld een nieuw leven op te bouwen. Dankzij de inspanningen van Paolo‘s Portugese echtgenote Bela en naspeuringen van het Rode Kruis kan hij echter vele jaren later zijn verloren gewaande zuster ontmoeten, en kennismaken met de voor hem totaal onbekende cultuur van de Makonde-stam waaruit hij afkomstig is.