Borderline Cases
De vlucht uit Velika Kladusa: In DE VLUCHT UIT VELIKA KLADUSA wordt de uittocht beschreven van de inwoners van de stad Velika Kladusa, op de grens van Bosnië en Kroatië. Op de vlucht voor het Bosnische vijfde korps waren ruim twintigduizend mensen gedwongen de stad te verlaten. Nu wonen ze al bijna een jaar in een kamp dat ze ruim 20 km verderop aan de kant van de weg opgeslagen hebben. Sommigen van hen proberen zich te realiseren wat er gebeurd is, terwijl anderen daar het liefst de ogen voor sluiten. Het stoffelijk overschot:Nadat de bewoners van Velika Kladusa uit hun woonplaats verbannen zijn, worden hun huizen nu bewoond door Serviërs. Maar ook van de plek waar de vluchtelingen hun kamp hebben opgeslagen, zijn mensen verdreven. Oma Dessa bijvoorbeeld zag hoe de plek waar zij woonde, overspoeld werd door twintigduizend vluchtelingen. In HET STOFFELIJK OVERSCHOT zien we hoe de eerste mensen na negen maanden teruggaan naar hun bezittingen. Americu, Americu:Aangezien het kamp Kuplensko niet officieel door de autoriteiten als vluchtelingenkamp erkend is, moet het opgeheven worden. Voor de mensen die hun toevlucht in het kamp gezocht hebben zijn er twee mogelijkheden. Het kamp verlaten via de northgate geeft uitzicht op emigratie naar het 'land van de onbegrensde mogelijkheden': Amerika. Wie het kamp echter via de southgate verlaat moet terug naar Velika Kladusa, de stad die zij negen maanden eerder ontvlucht zijn en die nu in handen van de Serviërs is. Terwijl enkelen van hen uitzicht op een beter leven hebben, voelen anderen zich verraden. Vriendschappen tussen mensen die samen verschrikkingen doorstaan hebben, vallen hierdoor uit elkaar.