Deux ans après
In 2000 maakte Agnès Varda haar veelgeprezen documentaire LES GLANEURS ET LA GLANEUSE, waarin ze sprokkelaars filmt die leven van weggegooid of verweesd voedsel. De documentaire was tevens een verkapt zelfportret van een vrouw die met haar eigen ouderdom moet zien te leven. In DEUX ANS APRÈS zoekt Varda de sprokkelaars twee jaar later weer op. Alain, de leraar annex krantenverkoper die de markten na sluitingstijd afstruint, werd een lokale beroemdheid. Hij werd gevraagd voor betaalde praatjes bij de filmvoorstelling en verkocht aanzienlijk meer kranten. Hij is lang niet de enige die zich afkeert van de consumptiemaatschappij door te leven van voedsel en spullen die door de eigenaar zijn verlaten. Daarnaast bezoekt Varda de aardappeltelers uit de Beauce-regio, de alcoholische zwerfster die nu verliefd blijkt te zijn en de wijnhandelaar annex psychoanalyticus. Ook ontmoet ze een aantal mensen die haar fanmail en zelfgeknutselde boekjes hebben opgestuurd, zoals het stel dat alledaagse objecten verzamelt en de man die al jaren verloren knopen van de grond opraapt. Filmen is ook sprokkelen: met haar handheld camera springt Varda van de ene associatie naar de andere, waarbij ze ook zichzelf niet spaart. Zo herkent de ouder wordende filmmaakster zich in de hartvormige aardappel die helemaal verschrompeld is maar ook prachtige paarskleurige uitlopers heeft.