Een 'documentaire-herinnering' aan de twintigste eeuw, zo omschrijft regisseur Marcelo Masagão zijn film zelf. Hij bestaat voor het overgrote deel uit archiefmateriaal: fragmenten uit klassieke films, nieuwsbeelden en foto's, met daarnaast enkele door Masagão speciaal voor de film gemaakte foto's en filmbeelden. Grote thema's die de twintigste eeuw hebben bepaald komen aan de orde: oorlogen, de industriële ontwikkeling en moderne kunst. De film is opgebouwd uit kleine hoofdstukjes, die gecentreerd zijn rondom de levensloop van allerlei mensen. Zowel grote namen als onbekende, zelfs gefingeerde levens passeren de revue. Het algemene kader wordt gevormd door beelden van een begraafplaats ergens in Brazilië. Er zijn foto's van de zerken met portretten van de overledenen, waaraan de filmmaker (gefingeerde) namen en geboorte- en sterfjaren toevoegt. Masagão bouwt zijn scènes rond deze beelden en legt daarmee een verbinding tussen de levens van al deze individuen en de geschiedenis van de eeuw waarin zij leefden. Deze verhalen worden niet gepresenteerd als een chronologische opsomming van feiten maar met de veranderlijke structuur van een droom of een herinnering, met onverwachte tijdssprongen en een associatieve montage, gecomplementeerd door de suggestieve muziek van Wim Mertens. Er is geen gesproken commentaar, maar het woord heeft een belangrijke rol via op verschillende plaatsen in het kader opduikende teksten.