Songs of Repression
Het Chileense Andesgebergte vormt het decor voor een op het eerste gezicht gezellig toeristisch attractiepark: Villa Baviera. Maar wie een rondleiding boekt, hoort over het schrikbewind dat ex-nazi Paul Schäfer hier in de jaren zestig voerde.
Ruim honderd Duitsers zijn na de dood van hun sekteleider in voormalig Colonia Dignidad blijven wonen. Soms openhartig, soms schoorvoetend vertellen de inmiddels bejaarde bewoners over de mishandelingen en het seksuele misbruik. En over de misdaden die ze zelf moesten uitvoeren. Iedereen heeft een eigen kijk op het duistere verleden. “Ze bedoelden het goed”, zegt een man over de elektroshocks die hij kreeg.
Op documentairefestival CPH:DOX in Kopenhagen won Songs of Repression de internationale hoofdprijs en de prijs voor beste Deense documentaire. De film laat zien hoe een traumatische gebeurtenis een mensenleven kan veranderen. Het landschap dat aan het begin van de film zo sereen overkomt, verwordt tot een naargeestige getuige van het verleden. En de liedjes die velen als kind in de kolonie onschuldig meezongen, roepen nu bij de meesten een gevoel van woede en walging op.