Petit Taxi
De charismatische taxichauffeur Oussama rijdt dag en nacht kriskras door Casablanca om zijn passagiers op te pikken en ze op de plaats van bestemming te brengen. Onderweg komen de bestuurder en zijn klanten steevast in levendige gesprekken terecht, over grote en kleine thema’s. Dagelijkse beslommeringen wisselen serieuze kwesties en grote levensdromen af.
Oussama is openhartig over zijn eigen leven en hoort tegelijkertijd nieuwsgierig mannen en vrouwen uit alle lagen van de bevolking aan, waardoor op speelse en intuïtieve wijze een filmische dwarsdoorsnede ontstaat van de inwoners van de Marokkaanse stad.
Deze slices of life doen in de verte denken aan Jafar Panahi’s Taxi Teheran, al is de filmmaker in dit geval niet zelf de chauffeur. Regisseur Samy Sidali richt zijn camera vanaf de bijrijdersstoel zowel op Oussama als op diens passagiers. In de montage zijn de gesprekken, die even uiteenlopend zijn als de bestemmingen en gezichtspunten van de passagiers, soepel met elkaar versneden.