Give Us the Money
Een groep rond popsterren Bono en Bob Geldof besloot begin jaren negentig dat er iets radicaals moest gebeuren om een einde te maken aan armoede. Via slimme pr en wereldwijde campagnes als 'Drop the Debt' en 'Make Poverty History' wisten ze van armoedebestrijding ineens een aansprekend onderwerp te maken. Middels interviews met onder andere Bono, Geldof, Bill Gates, Gordon Brown en kritische Afrikaanse economen onderzoekt de grote successen maar ook de mislukkingen van deze grootschalige acties. De gezamenlijke inspanning van beroemdheden, linkse revolutionairen en conservatieve Congresleden wordt onder de loep genomen. De documentaire, gemaakt in het kader van de wereldwijde campagne 'Why Poverty?', stelt zich daarbij de aloude vraag: hoe doen we goed? De econome Dambisa Moyo hekelt het feit dat zielige Afrikaanse kinderen door Live Aid het dominante beeld van Afrika zijn geworden. Ook zijn Bono en Geldof vaak van arrogantie beschuldigd. Ze zouden niet alleen met de Amerikaanse president en de paus moeten spreken, maar ook met de Afrikanen zelf. Inmiddels heeft Bono's campagne 'One' kantoren in enkele Afrikaanse landen en zijn de ontwikkelingshulp én Afrika zelf op vele fronten veranderd. "We spelen een bijrol, we zitten niet aan het stuur", aldus Bono.