A Stretch of Time
Een lichaamloze figuur wordt meegevoerd naar het onderaardse, waar hij stuit op een monsterlijk levend archief. Aan dit almaar uitdijende ‘netwerklichaam’ zijn capsules verbonden, gevuld met flarden van gedachten. De enige manier waarop onze held kan ontsnappen, is de sisyfusarbeid die hem wordt opgelegd te vervullen.
A Stretch of Time is een nieuw hoofdstuk in het doorlopende project False Mirror van kunstenaar Ali Eslami, een artistiek onderzoek naar een postmenselijk leven in digitale ruimtes. De in Iran geboren, in Amsterdam wonende Eslami was in 2016 winnaar van de IDFA DocLab Award for Best Immersive Non-Fiction voor zijn VR-project DeathTolls Experience.
Voor deze ‘platte’ filmproductie gebruikte hij de virtuele wereld van False Mirror als een filmstudio. Het resultaat is een intrigerende mengeling van de talen van cinema, videogames en virtual reality. Even kunstmatig als tastbaar, zowel echt als onecht – een document uit een wereld die alleen digitaal bestaat.