Hey! Teachers!
Katya en Vasya, twee idealistische jonge leerkrachten, doen in een Russisch provinciestadje hun eerste praktijkervaring op. Katya moet tieners Russische literatuur bijbrengen. Haar kapper betoont zijn medeleven. Vasya’s vak is geografie. Hij houdt van reizen en exotische landen, maar de Russische provincie is nog vreemd voor hem.
Yulia Vishnevets toont een alledaags Rusland zoals we dat weinig zien. In een levendige, observerende stijl volgt ze Katya en Vasya een jaar lang bij hun pogingen de jongelui te stimuleren en iets mee te geven. Maar ze stuiten op veel onbegrip, bij zowel de school als de ouders. “Waarom vertrouwen winnen? Je bent de leraar!”, is het commentaar van een collega. En willen die tieners zelf eigenlijk wel iets leren over het feminisme, de Russische politiek of debatteren?
Deze scholieren zijn net zo recalcitrant en ongedurig als pubers overal. Maar Katya en Vasya lopen hier ook aan tegen nationalisme, seksisme en homofobie. Een harde leerschool, al wordt er af en toe gedanst en zijn er onverwacht aandoenlijke momenten.