Nightwatchers
Als de nacht valt in het pittoreske Franse skiplaatsje Montgenèvre worden de bergen het toneel van een grimmig kat-en-muisspel. Dan trekken groepjes migranten te voet over de besneeuwde Alpen van Italië naar Frankrijk, opgejaagd door de grenspolitie. Een team samengesteld uit vrijwilligers en leden van Artsen zonder Grenzen probeert waar mogelijk hulp te bieden. In het donker speuren ze de hellingen af naar achterblijvers of verdwaalden. Zwangere vrouwen, jonge kinderen zonder ouders, zieken; de wanhoop moet groot zijn om de ijzige ontberingen in de donkere nacht te doorstaan.
Bij de vrijwilligers voert verontwaardiging over het systeem de boventoon. Hoe heeft het zover kunnen komen dat asielzoekers zulke mensonterende keuzes moeten maken? De camera volgt de hulpverleners op de voet gedurende één nacht, waarbij de akelige verhalen die de vluchtelingen fluisterend vertellen, scherp contrasteren met het romantische landschap in het maanlicht. Op de voice-over doet een aantal van hen verslag van de ontberingen die ze hebben doorstaan tijdens hun soms al jarenlange trektocht naar en door Europa.