Robert Altman's Jazz '34; Remembrances..
Met ROBERT ALTMAN‘S JAZZ ‘34: REMEMBRANCES OF KANSAS CITY SWING heeft de 72-jarige speelfilmveteraan (M*A*S*H, THE PLAYER, SHORT CUTS) een documentair vervolg gemaakt op zijn jazzfilm KANSAS CITY (1995). Altmans speelfilm kan nu als een duidelijke vooruitwijzing op deze documentaire worden beschouwd, want Altman bekommerde zich in zijn film al meer om de jazzmuziek dan om de plot. En waar de handelingen in de film onderbroken werden door live opgenomen jamsessies, staan die jamsessies in de documentaire juist centraal. Altman keerde terug naar zijn geboorteplaats Kansas City en nodigde de beste hedendaagse muzikanten uit, onder wie Joshua Redman en Cyrus Chestnut. Geheel in de geest van de jaren dertig en gestoken in dito ‘outfit‘ werd een klassieke ‘Kansas City Swing’ jamsessie gehouden.