On Photography, Dispossession and Times of Struggle
Foto's zijn specifieke beschrijvende opnamen van een specifieke tijd en plaats. Ze hebben een 'indexicale' verwijzende kwaliteit en worden vaak gebruikt als bewijsmateriaal. De Libanese kunstenaar en filmmaker Akram Zaatari onderzoekt hoe fotografie verbonden is met oorlog en andere zaken en vraagt zich af wat er gebeurt wanneer foto's verdwijnen. In deze film – bestaande uit interviews met mensen die door de oorlog hun foto's kwijtraakten – reflecteert Zaatari op de rekbaarheid van wat we als fotografie zien. Hij gebruikt de digitale kaders van iPads en iPhones om vergeten analoge foto's van bijna honderd jaar geleden in beeld te brengen. Hij stapelt kaders op kaders en beelden op beelden om een abstract, complex, maar ook inzichtelijk netwerk te schetsen van lang vergeten conflicten, de foto's die daarvan gemaakt werden en het gevoel van verlies dat daaraan is verbonden.