O cineasta da selva
Op 13-jarige leeftijd kwam de in Portugal geboren Silvino Santos (1886-1970) naar het Amazonegebied, een deel van Brazilië dat hem al vanaf zijn vroege jeugd hevig intrigeerde. Hij vestigde zich als fotograaf en schilder en kwam in die hoedanigheid in aanraking met de in die jaren zeer machtige rubberbaronnen. Met een van hen als opdrachtgever maakte hij in 1913 zijn eerste film, over de rubberplantages langs de Putumayo-rivier. Het was de eerste van negen lange documentaires, waarvoor de filmpionier soms maandenlang door het Amazonegebied reisde. Zijn films waren succesvol; NO PAIZ DAS AMAZONAS uit 1922 werd zelfs als promotiefilm voor Brazilië gebruikt en op veel plaatsen in het buitenland vertoond. De filmmaker zelf groeide uit tot een bijna mythische figuur. Veel van het oudste filmmateriaal is verloren gegaan, maar in O CINEASTA DA SELVA worden diverse bewaard gebleven sequenties getoond, afgewisseld met gedramatiseerde scènes waarin de filmer, omringd door de tastbare herinneringen aan zijn verleden, vertelt over zijn leven.