Bab al Jemen - Een poort van Jemen
Nog geen dertig jaar geleden was het islamitische Jemen bijna volledig afgesloten van de buitenwereld. Het land bezat één telefoon en de poorten van de hoofstad Sana'a waren van 's avonds tot 's ochtends letterlijk gesloten. Door de vondst van grote hoeveelheden olie veranderde dit beeld in snel tempo. Dat bleef niet zonder sociale gevolgen: alcohol deed zijn intrede, bij veel vrouwen verdween de sluier en gemengde scholen werden opgericht. Althans in het Zuiden, waar de olievelden zijn te vinden. Het Noorden bleef behoudend. De spanning tussen de twee delen van het land ontvlamde vorig jaar in een burgeroorlog. Filmmaker Walther Grotenhuis was in Jemen een half jaar voordat de oorlog losbarstte. Zijn film laat in portretten van gravers van waterputten, huisvrouwen, sjeiks, qat-telers en oliemagnaten de spanning zien die bestaat tussen traditie en modernisering.