Dragonslayer
De economische crisis biedt één groot voordeel voor de 23-jarige Josh Sandoval, alias Screech: het aantal verlaten zwembaden in Californië om in te skateboarden is groter dan ooit. Screech doet geen concessies aan het leven. In elf korte hoofdstukken geeft de maker inzicht in zijn hectische leven. Hij is te zien terwijl hij zwembaden leegschept, zonder veel succes skate op een wedstrijd in Europa, zijn zoontje Sid Rocket rondrijdt in een kinderwagen, romantische momenten beleeft met zijn nieuwe vriendin Leslie, drugs gebruikt met zijn vrienden en begeleid door een energieke soundtrack eindeloos skate in lege zwembaden. De warme Californische gloed en de dynamische maar zeer intieme cameravoering laten Screech op zijn kwetsbare momenten zien. De regisseur heeft oog voor de aantrekkelijke kant van het skatersbestaan, maar ook voor de weerbarstigheid ervan. Hij velt geen oordeel over het leven dat Screech leidt en doet nauwelijks pogingen diens soms destructieve gedrag te verklaren vanuit een moeilijke jeugd, ook al wordt daar wel naar gehint via een terloops telefoongesprek met zijn moeder. Zo ontstaat een poëtisch portret van een einzelgänger die slim genoeg is om in te zien dat hij een moeilijke toekomst tegemoet dreigt te gaan, en naar manieren zoekt om deze te lijf te gaan.