The Fourth World War
‘Ik ben de ander, ik ben de ander.’ Met gebroken, maar strijdvaardige stem blijft een van de dwaze moeders het herhalen: ik ben die ontslagen werknemer, ik ben die revolutionair, ik ben degene die niets te eten heeft: ik ben ons allemaal. Vanuit die gedachte vertelt de voice-over het verhaal van het wereldwijde verzet tegen onrecht: ‘Vroeger was ik alleen, maar de wereld is veranderd’. De verteller vereenzelvigt zich met actievoerders uit Chiapas, Argentinië, Zuid-Afrika, Palestina, Korea, en met de antiglobalisten in Genua en Seattle. Na de derde Wereldoorlog - de Koude Oorlog, woedt er een vierde wereldoorlog: die tegen corporate globalisation. Wij tegen het systeem, wij tegen de economische veranderingen van het laatste decennium, dat is het gevoel dat uit deze snel gemonteerde documentaire spreekt.