Olympia Part One: Festival of the Nations
Het tweeluik Olympia van Leni Riefenstahl over de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn wordt algemeen beschouwd als een ode aan de menselijke fysieke kracht. Het eerste deel Festival of the Nations (originele titel: Fest der Völker) opent met van onderaf gefilmde beelden van naakte, gespierde Arische mannen die daardoor bijna bovennatuurlijke afmetingen krijgen. Nadrukkelijk aanwezig is de drammerige commentaarstem die regelmatig zijn voorkeur voor Arische sporters uitspreekt. Het zijn echter de vernieuwende cameratechnieken die het meest in het oog springen. Riefenstahl maakt veelvuldig gebruik van close-ups en slowmotion en weet op sommige momenten de muziek en de sportbewegingen tot een geheel te verweven.