New Gods
Vanuit een verrassend vertelperspectief – dat van een algoritme – vertelt New Gods in een al even opmerkelijke beeldtaal het verhaal van LonerWolf58, een lid van de online incel-beweging. Incel, een afkorting van involuntarily celibate, is een subcultuur van voornamelijk mannen die zichzelf omschrijven als ‘onvrijwillig celibatair’. In online gebruikersgroepen delen zij hun ervaringen, wat vaak gepaard gaat met vrouwenhaat en oproepen tot geweld. In de afgelopen tien jaar is een aantal dodelijke aanslagen in verband gebracht met de incel-gemeenschap.
Hoe meer data het algoritme over LonerWolf58 opspoort, des te duidelijker de jonge man achter de gebruikersnaam in beeld komt. Abstracte, door de computer gegenereerde beelden verworden tot een onheilspellend en beklemmend verhaal over eenzaamheid en haat. In zijn filmpjes vertelt LonerWolf58 over zijn leven, waarin het onvermogen om relaties aan te gaan een centrale rol speelt. Nadat zijn content is aangemerkt als terroristisch en gewelddadig, is het aan het algoritme om de filmpjes en hatelijke teksten die hij op internet plaatste op te sporen en te verwijderen.