Gabriel Reports the World Cup
De veertienjarige Braziliaanse Gabriël laat ons zien wat het WK voetbal 2014 allemaal teweegbracht in zijn buurt in Fortaleza. Eerst was hij dolgelukkig dat het WK naar zijn land kwam, totdat hij erachter kwam wat het werkelijk inhield. Zo werden huizen in de armere wijken gesloopt om plaats te maken voor een spoorweg. De trein was oorspronkelijk bedoeld voor de bevolking maar later bleek dat hij enkel gebruikt zou gaan worden door de toeristen. Gabriël besloot niet bij de pakken neer te zitten en ging een filmcursus volgen. Hij wilde niet alleen het spetterende Brazilië uit de WK-promo’s laten zien maar ook de minder mooie kanten. Op een blog postte hij zelfgefilmde beelden van bulldozers die zijn wijk afbreken. Nadat de buurtbewoners zich hadden georganiseerd, werd de spoorlijn verlegd. Gabriël wil nu journalist worden om op te komen voor andermans rechten. FIFA en de regering hadden het geld beter in onderwijs, gezondheidszorg en veiligheid kunnen steken, vindt hij. Het plezier van het WK weegt niet op tegen het leed. Ondertussen bakt hij popcorn voor de buurtkinderen voor wie hij buiten films vertoont.