The Voice of the People
“We gaan ons land en ons volk terugwinnen”, zegt een voorman van Alternative fur Deutschland (AfD) in 2017 op de Bondsdagverkiezingsavond tegen zijn partijgenoten. Het is feest, want de vier jaar eerder opgerichte rechts-populistische partij dendert met 94 zetels de Bondsdag binnen. Daarmee is de AfD in één klap de derde partij in het parlement. The Voice of the People volgt drie jaar lang vier parlementsleden – allen mannen – in hun streven naar machtsuitbreiding.
In deze fly on the wall-film registreert de camera hoe zij speeches opstellen en uitspreken in het parlement, op straat en in café’s, waarbij ze telkens proberen in te spelen op de situatie van het moment en de stemming die heerst onder het publiek. Door de communicatiestrategie, waarin framing een grote rol speelt, van dichtbij te observeren, leren we uit de eerste hand en in detail hoe rechtspopulisme werkt. Zoals een van de social media-strategen het in de film verwoordt: “Als je polariseert, mobiliseer je, en dat is goed.”