Cechanok
Van de vangst van veldmuisjes in een vissersdorpje in Iran tot en met competitieve valkenshows in Abu Dhabi: stap voor stap toont deze observerende, bijna tekstloze documentaire de volledige cyclus van de valkerij in het Midden-Oosten. Elke stap is een nieuw hoofdstukje, gemarkeerd met titel en poëtische opdracht. De lange scènes onderstrepen het geduld en de kennis die komen kijken bij de verschillende stadia in het proces. Zo graaft een oude man in een winderige zandvlakte rustig aan een ondergrondse val die hij verbindt met zijn eigen, gecamoufleerde schuilplaats. Twee jongens helpen hem bij de tijdrovende klus, terwijl een bovenop de auto vastgebonden vogel, lokaas voor de te vangen valken, hen aanstaart. Zeker is dat de gewilde roofvogels die deze onderneming zal opleveren vanaf dan in gevangenschap verder zullen leven, maar hun precieze lot ligt nog niet vast. Met vastgeketende poten en geblindeerde ogen worden de beesten geleid langs de verschillende dealers die maten opnemen en vurig onderhandelen. Vervolgens vinden de valken elk hun eigen bestemming: als toeristische attractie op een levendig stadsplein, als studieobject of pronkstuk naast opgezette exemplaren in een valkencentrum, of als onderdeel van de valkerij: de in toernooivorm gegoten jacht waaraan een opmerkelijke trainingsperiode voorafgaat.