Last Words of Dutch Schultz
In 1935 werden de laatste woorden van de stervende gangster Arthur Flegenheimer, alias Dutch Schultz, opgetekend door een FBI-stenograaf, in de hoop dat hij zijn moordenaar zou identificeren. Die teksten vormen de basis voor deze animatiedocumentaire. Dutch Schultz, wiens woorden in Engelse voice-over worden gesproken door Rutger Hauer, spreekt over van alles maar hij weigert iemand te verklikken. Zijn woordenstroom wordt geïllustreerd door animaties op basis van overgetrokken en bewerkte filmbeelden. Krasserige, monochrome potloodtekeningen, zonder overbodige details of achtergronden. Die beelden beslaan drie categorieën: documentairebeelden uit de tijd van Dutch Schultz (ongeveer van 1927 tot 1935), materiaal uit later gemaakte speelfilms over die periode en filmische iconen uit alle tijden. Door die laatste, anachronistische associaties wordt Dutch Schultz een universele stervende, iemand van alle tijden.