Une histoire de vent
Deze laatste film van Joris Ivens en Marceline Loridan is een speels product dat op de grens van fictie en documentaire balanceert. Aan het begin van de film heeft Ivens het verhaal zelf aldus toegelicht: "De Oude Man, de held van deze geschiedenis, is aan het einde van de negentiende eeuw geboren in een land waar men zich tot het uiterste inspande de zee te temmen en de wind te bedwingen. Met zijn camera in de hand heeft hij de stormachtige geschiedenis van onze tijd gefilmd. In zijn negentigste levensjaar vertrekt deze overlevende van gefilmde wereldoorlogen naar China. Hij heeft het waanzinnige plan opgevat om de onzichtbare wind te filmen". Het werd een allegorisch sprookje waarin we talloze figuren uit de Chinese mythologie ontmoeten. Ook bevat UNE HISTOIRE DE VENT verwijzingen naar Ivens' eigen films en citaten uit LE VOYAGE DANS LA LUNE van filmpionier George Méliès.