Echelon, le pouvoir secret
Na de Tweede wereldoorlog werden met name in de Verenigde Staten verschillende spionagenetwerken en organisaties opgezet. Tijdens de koude oorlog werkte de VS daarvoor samen met Groot-Brittannië, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Samen ontwikkelden zij een grootschalig netwerk dat bekend staat onder de naam Echelon. Enorme antennes werden geplaatst op verschillende plaatsen in de wereld. De koude oorlog ligt inmiddels alweer ver achter ons, maar Echelon is nog steeds volop in werking. In deze film, die is vormgegeven als een spionagethriller, wordt een tipje van de sluier van het internationale afluistercircuit opgelicht. Journalisten, spijtoptanten en oud-medewerkers van nationale veiligheidsorganisaties zoals de Amerikaanse National Security Agency (wel spottend aangeduid als No Such Agency) vertellen wat ze weten. Hun boodschap is angstaanjagend: de techniek van de wereldwijd geïnstalleerde apparatuur is zo geavanceerd, dat op dit moment vrijwel ieder telefoontje, elke e-mail of fax kan worden onderschept. De macht van de VS is op dit gebied het grootst, al blijkt uit de vergeefse pogingen om Bin Laden op te sporen dat een en ander nog niet onfeilbaar is. Het meest intrigerend is de wetenschap dat organisaties als de NSA een invloed hebben die de zeggenschap van individuele regeringen ver overstijgt. Wat dit nu en in de toekomst zal betekenen voor de veiligheid en onafhankelijkheid van Europa, voor de strijd tegen het terrorisme of de bescherming van individuele burgers, daar kunnen we slechts naar gissen.