Echoes of IS
Waarom vertrekken jonge moslims naar Syrië? Hoe is het om als Syrische vluchteling in Nederland terecht te komen? Wat gebeurt er met je als je zoon sneuvelt in het kalifaat, hoe kan radicalisering herkend of zelfs voorkomen worden en waarom radicaliseren sommige jongeren? Voor de indrukwekkende, genuanceerde webdocumentaire Echoes of IS verzamelden de makers twaalf mensen die een breed spectrum aan perspectieven binnen het thema IS en radicalisering vertegenwoordigen. In drie afzonderlijke groepsgesprekken vertellen zij elkaar over de rol die IS in hun leven speelt. Van ieder persoon is een glashelder gefilmde miniatuur gemaakt die je integraal kunt bekijken, maar ook als thematisch ingezette onderbreking van het groepsgesprek. Confronterend is het relaas van de jonge Syrische Dyana uit Raqqa, die zich zelfs in Nederland niet veilig voelt, laat staan welkom. Een vader vertelt hoe zijn pas vijftienjarige zoon in het kalifaat sneuvelde. De jonge Abdel Rahman beschrijft de argwaan en intolerantie die hem als moslimbekeerling ten deel vielen en die hem, gecombineerd met net wat te veel naïveteit, vatbaar maakte voor radicale opvattingen.