Bridge over the Wadi
In 2004 nemen Arabische en Joodse ouders gezamenlijk het initiatief een tweetalige basisschool op te richten in Kara, een dorp in de Wadi-vallei in Israël. Aan de opening in september van dat jaar gaan heftige discussies vooraf. Het initiatief mag idealistisch en nobel zijn, de realiteit is dat de ouders heel wat drempels te overwinnen hebben. Bovendien moeten zij hun beslissing verdedigen tegenover tegenstanders en sceptici. De school die Bridge over the Wadi genoemd wordt, heeft plaats voor vijftig Joodse en vijftig Arabische leerlingen, maar ligt in het Arabische deel van de vallei. In een sobere stijl observeren de makers hoe leerlingen, leerkrachten en ouders worstelen met een vreedzame co-existentie tijdens het spannende eerste jaar.