Filmmaker Farahnaz Sharifi, geboren tijdens de islamitische revolutie in Iran in 1979, leidt een dubbelleven. Onder het strenge regime van de religieuze leiders in haar land realiseert ze zich dat er een ‘ik’ is voor binnenshuis en een voor buitenshuis. Ze is dan zeven. Sindsdien bewoont ze twee werelden, twee ‘planeten’. Een waar gedanst wordt, en een waar dat niet mag. Een waar ze een hijab draagt, en een waar dat niet hoeft.
In deze documentaire in dagboekstijl reflecteert ze op een gespleten leven. Niet alleen zijzelf, haar familie en haar vrienden spelen de hoofdrol, via homevideo’s die zij in Iran op de kop heeft getikt sijpelen ook de levens van talloze vreemdelingen het verhaal binnen.
Sharifi monteerde het op IDFA 2020 bekroonde Radiograph of a Family, eveneens op archiefmateriaal gebaseerd, en nam destijds de voice-over voor haar rekening. In haar eigen regiedebuut My Stolen Planet, die al op de festivals van Berlijn en Thessaloniki in de prijzen viel, brengt ze met haar prettige vertelstem het verhaal van de Iraanse vrouwen, voor wie de ‘Women, Life, Freedom’-opstand in 2022 een keerpunt in hun leven werd.