Karel Appel, componist
Terwijl Jan Vrijman DE WERKELIJKHEID VAN KAREL APPEL aan het maken was in 1961, maakte Ed van der Elsken de korte film KAREL APPEL, COMPONIST. Appel wilde de muziek voor de film van Vrijman zelf maken met behulp van elektronische geluiden. Hij verdween twee weken in een geluidsstudio van de Universiteit van Utrecht om ‘Musique Barbare’ op te nemen. Van der Elsken, die de stills al gemaakt had voor de Vrijman-film, maakte werkfoto’s in de geluidsstudio en liet bij die gelegenheid ook een bandrecorder meelopen. Op de laatste dag schoot hij enkele filmrollen vol met zijn 16mm-camera. Vervolgens, als begeleiding bij de anti-muziek van Appel, zocht Van der Elsken foto’s en filmbeelden bij elkaar, en tezamen met fragmenten uit een korte film die Van der Elsken eerder had gemaakt over Appel in zijn atelier in New York, stelden ze KAREL APPEL, COMPONIST samen, een film van een kwartier in de geest van de Cobra-beweging.