Gevangen bliksem
In 1983 maakte Geert Dijkhuis, leraar natuurkunde, het plan bekend schone energie op te willen wekken uit kunstmatig gecreëerde bolbliksems. Dijkhuis' gedachte was dat dit in de toekomst mogelijk een onuitputtelijke energiebron zou kunnen worden. Om zijn theorie te toetsen richtte hij het bedrijf Convectron NV op. Het benodigde kapitaal werd bijeengebracht door de uitgifte van aandelen. Tussen 1983 en 1990 vonden verschillende experimenten plaats, maar door geldgebrek kwam het onderzoek tot stilstand. Of Dijkhuis' theorie klopt, is daarom nog steeds niet bevredigend beantwoord. Dijkhuis' heeft zijn hoop gevestigd op nieuwe fondsen, zodat hij zijn proeven kan voortzetten. GEVANGEN BLIKSEM volgt Dijkhuis' zoektocht naar zijn ontuitputtelijke energiebron. De film toont een gedreven uitvinder die botst met de gevestigde wetenschap, maar tot het einde wil doorvechten om zijn gelijk te bewijzen.