Up Down & Sideways
Phek is een dorp met ongeveer vijfduizend inwoners in Nagaland, een deelstaat van India, vlakbij de grens met Myanmar. Het overgrote deel van de bevolking verbouwt rijst voor eigen gebruik. Tijdens het zware werk op het land zingen mannen en vrouwen samen in mülé, kleine groepjes. Het strakke ritme en de bewegingen van het hakken, ploegen, planten en oogsten worden begeleid door klanken en teksten die ver dragen door de bergen. Naarmate het seizoen vordert, verandert de toon en wordt de muziek steeds hypnotiserender. De liederen zijn al generaties oud en vertellen verhalen over het land, de liefde en de zorgen van het dagelijks leven in een gebied dat al jarenlang gebukt gaat onder politieke onrust. Dit portret van een bevolkingsgroep met een bijzondere muzikale cultuur is met liefde en aandacht voor detail gefilmd. Fraaie natuurbeelden en beelden van de mensen op de rijstvelden worden afgewisseld met interviews van mensen die vertellen over hun leven en over de muziek die daar een onlosmakelijk deel van uitmaakt.