Mushrooms of Concrete
Partijleider Enver Hoxha was 41 jaar, van 1944 tot 1985, aan de macht in Albanië. In die tijd drukte de communistische dictator een groot stempel op het armste land van Europa. Hij zorgde ervoor dat Albanië al in 1967 overal elektriciteit had, maar ook geïsoleerd raakte van de wereld. Hoxha was altijd bang voor aanvallen van buitenaf en daarom liet hij 750 duizend bunkers bouwen, die nog altijd op strategische plekken in Albanië liggen. Oude Albaniërs vertellen, tegen de achtergrond van de verlaten bunkers die de vorm hebben van paddenstoelen, over hoe zij er onafgebroken en met veel offers aan werkten en er vervolgens in oefenden. "Grote en kleine bunkers, verbindingsgangen, keldercomplexen, wachtend op een vijand die er niet kwam." De betonnen gebouwen vormen een litteken in het Albanese landschap, als een herinnering aan een "misdaad tegen onszelf". Maar de hedendaagse generatie ziet in de bunkers niet alleen een bittere herinnering, maar ook een kans op een betere toekomst. De betonnen paddenstoelen worden gebruikt als bedrijfsruimtes, nachtclubs, opslagplaatsen en luxe restaurants. Vol trots worden ze getoond aan toeristen. "De bunkers zijn onze kathedralen."