The Boy Mir
De Britse filmmaker Phil Grabsky leerde de Afghaanse jongen Mir kennen toen hij hem filmde voor het in 2003 op IDFA vertoonde . Mir was met zijn familie uit het noorden gevlucht en woonde in een grot vlak bij de plaats waar de Taliban de gigantische antieke Boeddhabeelden hadden opgeblazen. Grabsky besloot Mir tien jaar lang te blijven volgen. In zien we hem opgroeien van een speelse achtjarige tot een jongeman met een onzekere toekomst. Grabsky toont het dagelijks leven van een arme Afghaanse familie en laat Mir, diens vader en Mirs zorgzame zwager vertellen wat hen bezighoudt. Ze zijn terug in hun dorpje in het noorden. Het is er nu rustig, maar de vooruitgang gaat langzaam. Mir wilde als kind leraar of president worden maar is nu vooral bezig met overleven. Hij moet ploegen, hout sprokkelen en steenkool laden in een levensgevaarlijke mijn. Nieuwsberichten informeren ons van tijd tot tijd over de moeizame vorderingen van de buitenlandse troepen, maar Mirs problemen zijn alledaagser van aard. Ondanks alles, zit er veel humor en plezier in de film. Het is een eerbetoon aan de menselijke natuur, maar ook een onthullend inkijkje in Afghanistan.