It's All True
In februari 1942, kort na het succes van CITIZEN KANE en nog tijdens de afwerking van THE MAGNIFICENT AMBERSONS, reisde Orson Welles naar Brazilië. Onder druk van de Amerikaanse regering stuurde de RKO-studio het 26-jarige filmwonder in deze delicate tijden op een soort goodwill-missie. Welles kon veel, maar een diplomaat was hij zeker niet. Met zijn belangstelling voor de sloppenwijken van Rio de Janeiro verspeelde hij al snel het krediet van de Braziliaanse regering. Ook RKO haakte af, ontevreden over de opgestuurde carnavalscènes en murw van Welles' telegrammen over THE MAGNIFICENT AMBERSONS. Met twee medewerkers vertrok Welles naar Noord-Brazilië om zijn oorspronkelijke plan uit te voeren. 'Four men on a raft' heette dat, over vier vissers - jangadeiros - die 2500 kilometer op een vlot hadden afgelegd om bij de regering in Rio te protesteren over hun gebrekkige rechtspositie. De film werd nooit voltooid, Welles brak definitief met Hollywood. Eind jaren tachtig werd dit verloren gewaande materiaal teruggevonden. Behalve deze twintig gerestaureerde minuten film bevat IT'S ALL TRUE een nauwkeurige reconstructie van Welles Braziliaanse avontuur. Een van de drie regisseurs is Richard Wilson, een van de twee medewerkers die in 1942 ook van de partij was.