General Idi Amin Dada
Barbet Schroeder stelde begin jaren zeventig aan de Oegandese dictator Idi Amin voor een portret met en over hem te maken. Tot verrassing van de filmmaker vond de ijdele leider dat een uitstekend idee en hij kreeg vervolgens alle ruimte om de gevreesde man uitgebreid te filmen. Natuurlijk wel onder regie van Amin, die bepaalde bij welke gebeurtenissen het team aanwezig mocht zijn – een nagespeelde aanval op Golan-hoogte, een door hem gewonnen zwemwedstrijd. Bijzonder zijn de opnamen tijdens een 'overleg' met de ministerraad, waarbij overleg staat voor een niet mis te verstand tirade van de dictator, die zich zorgen maakt over Oeganda’s internationale imago. IJzingwekkend detail: de door hem ter verantwoording geroepen minister van Buitenlandse Zaken wordt weken later dood in de rivier gevonden. Uiteraard had Amin een propagandafilm voor ogen, maar de montage en voice-over laten geen twijfel bestaan over de ware aard van de op het eerste gezicht charmante en geestige ex-militair. Deze versie kon pas na de dood van Amin vertoond worden: eerder had de Oegandese leider met een gijzeling van alle Franse inwoners in Oeganda afgedwongen dat hem onwelgevallige scènes en commentaren verwijderd zouden worden.