The Garden of Eden
De natuurlijke warmwatervijver in het Israëlische nationaal park Gan HaShlosha, of Sahne in het Arabisch, wordt het hele jaar door bezocht door een keur aan mensen. Op drukke dagen vormen zich files bij de ingang en zijn het water en de omliggende grasvelden gevuld met mensen die komen voor vertier. Dikke blote buiken staan aan smeulende barbecues, kinderen spelen in het water en puberjongens praten over meisjes. Op andere momenten behoort de plek toe aan mensen op zoek naar rust en reflectie. Omdat ze hun vrouw hebben verlaten, bijvoorbeeld, of hun vrouw hen. Anderen zoeken er herinneringen aan hun overleden echtgenoot, of kijken terug op hun jeugd. Ieder heeft een eigen verhaal, dat onlosmakelijk is verbonden met achtergrond, identiteit en ideeën. Men overpeinst het scheppingsverhaal, verraadt dat de basaltstenen ooit aan Palestijnse huizen toebehoorden en vertelt over de reis van het geboorteland naar het beloofde land. De hele Israëlische kroniek wordt hier verteld: de geschiedenis, de ideologie, het zionisme, het conflict en de kritiek daarop. Een weergave van de doorsnee Israëlische bevolking die allesbehalve doorsnee is, waarbij het gesproken woord even zwaar weegt als de zorgvuldig gekozen beelden.