Foragers
De Palestijnse keuken kan niet zonder de planten za’atar (wilde oregano, verwant aan marjolein) en akkoub (een distelachtige plant met een smaak die lijkt op artisjok). Ze groeien op rotsachtig terrein en worden van oudsher verzameld door de bewoners van die gebieden.
Israël heeft het wildplukken echter verboden, volgens de officiële lezing om de natuur te beschermen, want beide planten komen steeds minder in het wild voor. De Palestijnse bewoners zien het verbod als de zoveelste pesterij. Sommigen trekken zich weinig aan van de boetes, verhoren en rechtszaken. Zij blijven plukken – een kalme maar opstandige daad.
Foragers, van de in Berlijn wonende Palestijnse filmmaker Jumana Manna, is opgebouwd uit fictie, documentaire en archiefbeelden. De film geeft een delicate, soms poëtische kijk op de politieke implicaties van natuurbehoud. Want wie bepaalt wat er mag in de natuur, en waarom? Wat dreigt hier eigenlijk als eerste uit te sterven: een plant of een gekoesterde traditie?