Don't Blink: Robert Frank
Fotograaf en filmmaker Robert Frank (1924), in 1958 beroemd geworden met zijn revolutionaire fotoboek The Americans, blikt goedgemutst en openhartig terug op zijn leven en werk – twee zaken die bij Frank, soulmate van de schrijvers en dichters van de Beat Generation, nauwelijks te scheiden zijn. Regisseur Laura Israel, sinds de jaren negentig Franks vaste editor, neemt ons mee van zijn jeugd in Zwitserland en zijn tijd als beginnend fotograaf in New York via zijn grote reis door Amerika naar het heden. Zij doet dit aan de hand van een overvloed aan foto's en fragmenten uit zijn films, aangevuld met zijn commentaar, in een ongepolijste collagestijl die lijkt op de aanpak van Frank zelf. Over ontdekken wat belangrijk is, over de tragedies in zijn familie, over het lot en de herinnering. Goede vrienden en oude bekenden geven het verhaal extra kleur. Onder hen beat poet Alan Ginsberg, cameraman Ed Lachman, fotograaf Sid Kaplan, die Frank de fijne kneepjes van de doka bijbracht, en natuurlijk kunstenaar June Leaf, Franks levensgezellin sinds 1971. Maar uiteindelijk zit alles wat er te zeggen valt in het werk zelf, aldus Frank in een ouder interviewfragment. “Wees nieuwsgierig,” houdt hij ons voor.