Red Moon Tide
“De oceaan is een dier dat twee keer per dag ademhaalt,” schreef de Galicische dichter, journalist en romanschrijver Álvaro Cunqueiro ooit. Samen met het surrealistische werk van schilder en tijdgenoot Urbano Lugrís vormt dit citaat een van de inspiratiebronnen voor deze film. Op poëtische en mystieke wijze verbeeldt Lois Patiño het waargebeurde verhaal van Rubio de Camelle, een duiker die de lichamen van meer dan veertig schipbreukelingen terughaalde uit de zee.
Nu wordt Rubio zelf vermist. Zijn dorpsgenoten wachten als verlamd op nieuws. In een schemergebied tussen leven en dood zoeken ze naar zijn lichaam. Elke vloed brengt Rubio een beetje terug, elke eb neemt hem weer van ze af.
Met Red Moon Tide duikt Patiño nog dieper in de wereld van zijn vorige film, Coast of Death (2013), waarin hij het leven aan de adembenemende maar gevaarlijke Galicische kust portretteerde. Een verhaal over rouwen en legendes, in een wereld waar de geesten onderdeel zijn van de gemeenschap, en waar golven rotsen kunnen worden.