Super Stream Me
Tim den Besten en Nicolaas Veul streamden vijftien dagen lang non-stop hun leven op internet, om te onderzoeken wat de huidige aandachtscultuur met mensen doet. In dit privacy-experiment hebben ze de grens tussen de online- en offlinewereld volledig verwijderd, geïnspireerd op Dave Eggers’ boek The Circle. Wat gebeurt er als alles wat je doet, wordt bekeken door anderen? Wat voor mens word je als het leven één grote statusupdate is – alles voor de likes? De kleine camera’s op hun lichaam zonden het beeld live en onafgebroken naar de VPRO-website, aangevuld met data over hun hartslag, hun gemoedstoestand in grafieken en de route die ze de afgelopen drie uur hebben afgelegd. Ze delen van alles met de kijker: van privételefoonnummers tot ontboezemingen tijdens therapiesessies. Ze reflecteren veelvuldig op het experiment in hun gesprekken over zelfcensuur, schaamte, kwetsbaarheid, leuk gevonden willen worden en je beoordeeld voelen. Indachtig de quote van Edward Snowden: “Privacy gaat niet om wat je te verbergen hebt, maar om wat je te beschermen hebt,” besluiten de twee makers een week voordat Super Stream Me zal eindigen dat het experiment ver genoeg is gegaan.