Slava Fetisov was van 2002 tot 2008 minister van sport in Poetins regering. Groter is zijn faam als speler en aanvoerder van het legendarische Sovjet-ijshockeyteam, bijgenaamd The Red Army, dat furore maakte tijdens de Koude Oorlog. Voor de Russen was dit team het bewijs dat het communistische systeem superieur was. Onder leiding van de mateloos impopulaire maar uiterst succesvolle coach Tikhonov werd het team, waarvan het hart werd gevormd door de vijf supertalenten Fetisov, Makarov, Krutov, Larionov en Kasatonov, maar liefst zeven keer wereldkampioen en in 1984 en 1988 wonnen ze Olympisch Goud. Smet op hun blazoen is de verloren finale van 1980 tegen Amerika in Lake Placid, die voor de Amerikanen nog steeds te boek staat als “the miracle on ice”. Vanuit het perspectief van de charismatische vijftiger Fetisov, in een zelfbewuste en virtuoze combinatie van archiefbeelden, animaties en interviewfragmenten, wordt verteld hoe het team als boegbeeld van een sterke Sovjet-Unie met de val van het communisme, parallel aan de ineenstorting van de staat, uiteenviel. Na 1989 leken de grenzen met het westen open te gaan, maar toen Fetisov aangaf te willen spelen voor de Amerikaanse NHL, werd hij persona non grata.