Viva la républica
De inmenging van de VS in de Cubaanse onafhankelijkheidsoorlog tegen de Spanjaarden in de vorige eeuw betekende een frustratie van het streven van de opstandelingen om het land geheel vrij te maken van overheersing. Sinds de verdrijving van de Spanjaarden pasten de VS verschillende tactieken toe om ervoor te zorgen dat Cuba hun behoeften kon blijven bevredigen, op economisch, politiek, militair, cultureel en sociaal niveau. In VIVA LA REPÚBLICA worden deze tactieken stap voor stap geanalyseerd. De neokoloniale overheersing van Cuba had opnieuw een tegenoffensief tot gevolg. Die zou in 1959 uitmonden in de Cubaanse revolutie. In de periode tussen de onafhankelijkheidsoorlog, die ontketend werd in 1868, en de socialistische revolutie van 1959 is er sprake van continuïteit in de doelstellingen en de behoeften van het Cubaanse volk. In VIVA LA REPÚBLICA zijn de belangrijkste momenten tussen deze twee revoluties vastgelegd, waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van beeldmateriaal dat afkomstig is uit de desbetreffende periode.