Declaration of Immortality
"Een euforisch gevoel, dat voortkomt uit een staat van gedrevenheid." De Poolse bergbeklimmer Piotr 'Mad' Korczak draait er niet om heen: de uitdaging van zijn sport schuilt in de extremiteit. In het ruige Tatragebergte, op de grens van Polen en Slowakije, legt hij klimroutes aan die behoren tot de meest uitdagende ter wereld. We zien Korczak bij het bedwingen van de loodsteile rotswanden, soms zelfs ondersteboven aan de berg bungelend. De capriolen die regisseur en cameraman Marcin Koszalka uithaalt om bij hem in de buurt te komen, zijn niet minder gevaarlijk. Koszalka was vroeger een klimmaatje van de weinig praatgrage Korczak, en probeert nu de essentie van de sport uit hem te trekken. Is het aanleggen van een klimroute een vorm van creatieve expressie, en de sport vergelijkbaar met kunst? Of draait het om de volledige passie en overgave aan één enkel doel? Korczak stelt zijn hele leven in het teken van zijn sport. Zelfs zijn dromen: als hij zijn ogen sluit, loopt hij alle routes nog probleemloos na. Maar in de kern blijkt het klimmen voor hem een poort naar iets anders. De vitaal ogende, zongebruinde Korczak hoopt er zijn jeugd voor eeuwig mee veilig te stellen. In feite staat hier niets minder op het spel dan het utopische ideaal van de onsterfelijkheid.