Spiegel van Holland
Hoe zou Nederland eruit zien door de ogen van het water? Bert Haanstra filmt vanuit een verrassend perspectief in deze omgekeerde documentaire over Holland. Die spiegelingen in het water vormen de leidraad, waarin zowel stadsgezichten als agrarische taferelen voorbij komen. Het lijkt alsof Haanstra met een bootje en een camera een tochtje door Nederland aan het maken is, gezien de kerktorens, de plattelandsimpressies en de zeiltaferelen die aan ons voorbij golven. Bert Haanstra, die hier nog aan het begin stond van zijn carrière geeft hiermee een eerste proeve van zijn kunnen af aan het grote publiek. Het beeld is soms wat schommelend, maar door de sfeer van de waterscènes is de ambiance van het leven boven de waterspiegel nog prima te hervinden.