[The Brain]
Een school vissen, een zwerm vogels of een kolonie mieren: het zijn voorbeelden van gedecentraliseerde, zelforganiserende systemen die functioneren als één gespreide, collectieve intelligentie. Om voor de hand liggende redenen zijn ontwikkelaars op het gebied van kunstmatige intelligentie ook allang bezig om de principes van zwermintelligentie te vertalen naar technologische toepassingen.
[The Brain] is een continu evoluerend laboratorium voor collectieve intelligentie – maar dan met mensen. Performance wordt hier live heruitgevonden als een ruimte voor experiment in het produceren van collectieve ideeën. Je bent van harte welkom om mee te doen aan dit onderzoek en te ontdekken hoe het is om onderdeel te zijn van een collectief brein: een zelforganiserend, complex systeem. Met je smartphone word je aan elkaar verbonden in een Artificial Articifial Intelligence (AAI). Via real-time feedback loops tussen deelnemers produceert dit netwerk vragen, antwoorden, sociale scenario’s of voorspellingen. Het collectieve brein dat zo ontstaat, kan uitgroeien tot het onderwerp, de hoofdpersoon en de inspiratiebron voor een serie performances die bij elke sessie anders zal zijn. Kunstenaar Orion Maxted nodigt je uit voor de open onderzoeksessies van [The Brain].