Once Upon a Time in Venezuela
Ooit was Congo Mirador, aan de rand van het Maracaibomeer in Venezuela, een tamelijk welvarend vissersdorpje. De huizen dreven op het meer, dat boven een van de grootste olievelden van Latijns-Amerika ligt. De laatste jaren is het dorp steeds verder in verval geraakt. Door sedimentatie wordt het meer ondieper en kost het de bewoners veel moeite om hun huizen drijvend te houden.
Centraal in de film staan twee prominente dorpsbewoners die strijden voor het behoud van hun gemeenschap. Mrs. Tamara is een invloedrijke zakenvrouw en hartstochtelijk aanhanger van de in 2013 overleden president Chávez en diens opvolger Maduro. Met de landelijke verkiezingen in zicht schrikt zij er niet voor terug om stemmen te kopen, tot afschuw van haar rivaal Natalie, de dorpsonderwijzeres, die voor de oppositie is.
Anabel Rodríguez Ríos volgt dit alles met compassie en oog voor schoonheid. Ze toont ons een beeld van een gemeenschap die ondanks de veerkracht van haar mensen onmiskenbaar ten onder gaat, als een weerspiegeling van een land in een diepe politieke en economische crisis.