Wisdom Gone Wild
Sinds de Japans-Amerikaanse Rose dementerend is, beleeft ze haar dromen, nachtmerries en werkelijkheid dwars door elkaar, als een eigenzinnige tijdreiziger. Haar dochter Rea Tajiri, mantelzorger en filmmaker, verbeeldt Rose’s spirituele, filosofische, soms verrassend concrete verhalen in dit liefdevolle portret zoals ze komen: non-lineair en aan de hand van eigen opnames die vele jaren bestrijken, met flarden van gesprekken en beelden uit het familiearchief. De veelbewogen ‘tijdreis’ vol diffuse herinneringen wordt liefdevol begeleid door een bijpassende soundtrack.
Soms vertelt Rose over haar jeugd tussen de aardbeien of over haar lotgevallen in een Amerikaans interneringskamp. Dan weer ligt het zwaartepunt van deze tedere film op het vrouw-zijn, op zorgtaken die tussen generaties verschuiven, of over hoe je je levensverhaal naar wens kunt inrichten als je échte geschiedenis in de mist van het verleden verdwijnt.
Vorm en inhoud, met de soms onnavolgbare logica van dromen, vallen perfect samen in dit opvallend humoristische en nieuwsgierige filmverhaal over sterfelijkheid, ouder worden, transformatie en verlies.