Life on Hold
Meer dan een miljoen Syriërs zijn gevlucht naar Libanon, waar ze nu een kwart van de bevolking uitmaken. In tien krachtige internetvideo’s van Al Jazeera, aangevuld met een grafische weergave van hun vluchtroute, worden we deelgenoot van hun leven. Zoals de jonge Mohammad, die met zijn vader in een shoarmazaak werkt en terugdenkt aan de lijken die hij zag, en het vriendje dat door een bomexplosie om het leven is gekomen. “Was ik het maar die dood was gegaan.” Een gelauwerde dichter ziet onder de vluchtelingen vooral mensen die hun doel in het leven zijn verloren. Als voormalig werknemer van het Syrische ministerie van Onderwijs is het voor hem extra moeilijk te accepteren dat zijn zoon niet meer naar school gaat. “Een hele generatie gaat verloren.” Voor een zeventienjarige Syrische soldaat, die vocht tegen het regime, was het doden of gedood worden. “Na de eerste keer iemand vermoord te hebben, voelde ik me onoverwinnelijk.” Nu is hij in Libanon om behandeld te worden voor een schotwond en kan hij niet meer werken. Een idealistische jonge arts werd herhaaldelijk opgesloten vanwege zijn verzet tegen het Syrische regime. Uiteindelijk vluchtte ook hij en moest hij zijn gedroomde carrière als arts opgeven.